Tuesday 4 June 2013

Un-cool words will never make you look cool.

Assalamualaikum ya'll!!  :)

Ya! Ya! Ya! Nak exam dah ni, maseh jugak sebok nak update blog. (pi study la weyh!)

Buat pertama kalinya dalam hidup aku sepanjang mengenali apa itu study week, aku study as in betol betol study pada mulanya study week bermula. Wahhhhh! Tahniah! Tahniah, Haziqah! (clap clap)

Ahaks. Maaf, terasa bangga dengan diri sendiri sekejap. (I should give myself a reward.)

Tapi post kali ini aku bukan nak cakap pasal puji diri sendiri, tapi still aku nak cakap pasal penggunaan perkataan untuk di-post di FB, blog, mahupun di mana mana  tempat yang memerlukan perkataan untuk expresses our feelings.

Kita selalu dengar, bahasa menunjukkan bangsa.
Kita selalu jugak dengar, setiap perkataan itu doa.
Kita dengar jugak benda ni selalu, cara percakapan mencerminkan siapa kita.

But still, benda benda ni semua takda effect ke pada kita yang suka post feelings yang guna perkataan yang tak proper tu?

"Sesungguhnya ada seorang hamba yang bercakap perkataan yang boleh mendatangkan keredhaan Allah tanpa ia sedari, namun dengan itu Allah menaikkannya beberapa darjat lantaran (perkataan) itu dan sesungguhnya ada pula seorang hamba yang bercakap dengan perkataan yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah tanpa ia sedari maka dengan demikian dia telah menjerumuskan dirinya ke dalam neraka Jahannam."
                                                                                                                                                        [HR : Bukhari]

Un-cool words will never make you look cool beb!

Setiap apa yang kita cakap, setiap apa yang kita buat, rasa, walau sekecik zarah sekalipun, semuanya akan berbalek dan terkesan pada saham kita sebagai seorang hamba di sisi Allah. Allah tahu semua tentang kita.

Iman kita ni dah la memang nipis giler giler. Janganlah joepardise-kan lagi iman kita dengan penggunaan perkataan yang tak berfaedah untuk kita. 

Kalau ya pun kita geram dengan perkara tu, jangan samapi kita guna bahasa kotor.

Kalau ya pun kita terlalu suka dengan perkara tu, jangan lupa untuk bersyukur.

Semua tu Allah yang bagi. Kalau Allah tak izinkan, jangan mimpi la weyh nak dapat semua ni. Jangan mimpi kita maseh dapat hidup walau untuk semicrosaat yang seterusnya.

Of course la kan, kita dapat redha Allah bukan sekadar dengan perkataan yang digunakan. Tapi bukankah sebagai manusia yang boleh bercakap dan mampu menaip, kita perlu gunakannya dengan baek. 

Itu pun, nasib baek Allah nak kasi pinjam semua organ organ penting dalam diri sehingga mampu untuk berfikir, merasa dan menaip dalam FB (atau mana tempat yang memerlukan perkataan untuk express feelings). Jadi, gunakanlah pinjaman ini sebagai satu perlaburan untuk kita tanam semua benda yang boleh kita tuai semasa kita di akhirat nanti. InsyaAllah.

Jangan tanam baka baka yang tak baek pulak, tak pasal pasal layu masuk neraka. Nauzubillahi min zalik.

Sekali lagi, jadi, usahakan perkataan yang kita guna boleh dijadikan at least salah satu baka yang boleh bantu kita untuk kekal cool dalam syurga. InsyaAllah.

Musahabahuntukakusekali.
Semoga Allah izinkan.
Thanks.
Chaw.
Semoga Allah redha.

No comments:

Post a Comment